Şebnem'in Ev hali

27 Şubat 2015 Cuma

EVDE YOĞURT NASIL YAPILIR ? PÜF NOKTALARI.

ev yoğurdu
 
    Merhaba. Evde yoğurt yapmak, birkaç temel kuraldan ibaret. Bu kurallara uyarsanız mükemmel yoğurtlar yapabilirsiniz. Önce benim kullandığım malzeme ölçülerini vereyim ve sonra anlatımı uzun ama yapması çok kolay olan yoğurt tarifine başlayalım.

 
Malzemeler:
 
3 litre inek sütü
1 litre manda sütü
4 yemek kaşığı yoğurt
ev yoğurdu nasıl yapılır
 
   İlk temel kural, iyi bir süt. Güvendiğiniz, bildiğiniz bir yerden taze çiğ süt yani pastörize edilmemiş süt almalısınız. Telefon siparişi ile her hafta evinize getiren yerler de var, sokağınızdan geçip satan da var, süt ürünleri satan dükkanlarda da taze süt genelde var. İnek sütü mü  manda sütü ? İnek sütü ile çok kıvamlı olmuyor diye bir kere manda sütü ile denedim o da taş gibi oldu biz pek sevmedik. Ben de süt alan teyzeleri izleyerek gizli formülü çözdüm. 3 litre inek sütü + 1 litre manda sütü :))
ev yoğurdu
 
    İkinci temel kural, sütü gerektiği kadar kaynatmak. Tencereyi önce su ile çalkalayın ve sütü tencereye aktarın. Ocağın en yüksek ısısında kaynamaya bırakın. 4 litre sütün kaynamaya başlaması 15-20 dakika sürüyor. Kaynama zamanı yaklaştığında sakın 1 saniye olsun gözünüzü ayırmayın. O 1 saniye ocağınızı berbat edebilir, lakin süt kaynadıktan sonra çok kolay taşar ne olduğunu anlayamazsınız bile. Kaynarken arada karıştırın, gerektiğinde ocağın ısısını düşürün sonra tekrar açın derken 10 dakika güzelce kaynasın.
    Üçüncü temel kural, mayalama ısısı. İlk başladığım zamanlarda ya tutturamazdım ya da çok sulu olurdu. İnternette araştırırken 4-5 sene oluyor, bir hanımın yazısında serçe parmağınızı süte daldırın. 7'ye kadar sayın. 7 olduğunda parmağınızı ısırmalı sütün sıcaklığı yazıyordu. Yani sıcak ama dayanabiliyorsunuz. O yazıyı aradım linkini koymak için ama bulamadım. Fotoğrafları bile hala aklımda, ama aramaya devam edeceğim bulunca eklerim. Bir de kaynattığınız kapta mayalamayacaksanız mutlaka sütü sıcakken diğer kaba alın. Mayalama ısısı gelince kap değiştirirseniz ısıyı düşürürsünüz.
    Dördüncü temek kural. Mayalanma ısısına ulaştık ve mayalayacağız. Her bir litre süt için 1 yemek kaşığı yoğurt kullanıyorum. Yani ben 4 yemek kaşığı yoğurdu bir kaseye aldım. Sütü mayalayacağım yere bezimi serdim, üzerine tahta nihale koydum ( tahta ısıyı muhafaza ediyor bence) ve sütü yerleştirdim. Kasedeki yoğurda birkaç kaşık süt alıp karıştırdım. Sütün bir kenarından hepsini yavaşça döktüm. Kaşık ile en dipten bir iki tur yavaşça karıştırdım.
  Beşinci temel kural. Şimdi bu aşamada kapağını kapatıp sarmamız lazım fakat sütün buharı kapaktan geri damlayıp yoğurdu sulandırıyor. İşte bu yüzden birkaç yöntem denedim, bence en iyisi tencerenin üzerine gergin bir şekilde  temiz bir bez veya havlu örtüp kapağı üzerine sıkıca kapatmak. Altındaki örtü ile güzelce bir bohça yapın. Kış günleri üzerine bir örtü veya battaniye daha serebilirsiniz.
   Altıncı temel kural, mayalanma süresi. Ben kışın 6 saatte mayalarken, yazın en sıcak günlerinde 4 saate kadar düşürüyorum süreyi. Ekşi olmasını istemediğimden, mayalanma olur olmaz alıyorum diyebiliriz. Çünkü sonradan biraz daha ekşime olacağından, bu sefer çok ekşi oluyor ve midem rahatsız oluyor. Yani mayalanma süresi uzadıkça yoğurt ekşi olmaya başlıyor.
iyi yoğurt nasıl yapılır
 
    Yedinci temel kural buzdolabına nasıl kaldıracağız? Mayalanan yoğurdun örtüsünü ve kapağını açıp yarım saat kadar havalandırıyorum. Çünkü hala ılık. Kapağındaki suları siliyorum. Tekrar üzerine gergin örtü serip kapatıyorum ve buzdolabına kaldırıyorum. Bunu yapmamın sebebi buzdolabında da buharlaşma ve kapağa su birikme olayı soğuyana kadar devam ediyor.
 
ev yapıı yoğurt
 
    Sekizince temel kural yoğurdu ne zaman yemeye başlayacağız ? Hemen değil :)) Bir gün dinlenip olgunlaşması ve suyunu çekmesi lazım. Sonra kaşık darbelerini bir seferde dibe kadar vurmadan, üzerinden ince katmanlar halinde alarak tüketebilirsiniz. Bir köşeden dibe kadar alırsanız bütün suyu oraya süzülür ve hoş olmaz.
    Kaymak olmasını istemiyorsanız arada karıştırarak soğutabilirsiniz veya kaymağını alabilirsiniz. Ben sevmediğim için kaymağını alıp çatalla ezip karıştırıyorum, dolapta soğuyunca sertleşiyor ve kahvaltıda çocuklara yediriyorum.
                                                                                                                       Afiyet olsun :))
 
   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder